Понеділок
23.12.2024
00:28
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт учителя біології Рябоконь Ірини Олександрівни
Головна Реєстрація Вхід
Каталог файлів »
Меню сайту

Категорії розділу
Біологія 6 [1]
Біологія 7 [0]
Біологія 8 [3]
Біологія 9 [1]
Біологія 11 [0]
Робота з батьками [3]
Я класний керівник [1]
Виховні заходи [8]

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » Файли » Біологія 8

Конспект Загальна характеристика Плазунів
25.02.2016, 13:13

Дата:

Урок №

Тема: Загальна характеристика класу Плазуни

Мета: розкрити особливості зовнішньої і внутрішньої будови плазунів у зв’язку із середовищем їхнього існування, продовжувати формувати вміння порівнювати, спостерігати, аналізувати, робити висновки; вчити працювати з додатковою літературою при підготовці до уроку; виховувати бережливе ставлення до природи рідного краю.

Обладнання: вологі препарати представників класу Плазуни, навчальні таблиці «Особливості зовнішньої і внутрішньої будови Земноводних» , «Особливості зовнішньої і внутрішньої будови Плазунів», мультимедійна презентація, відеоматеріал, робоча картка.

Основні поняття: рептилії, рогові луски, пластини, панцир, линька.

Форми роботи: бесіда, пояснення, перегляд відео і презентації, робота в групах.

Тип уроку: комбінований.

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація і мотивація.

  1. Евристична бесіда.
  • У земноводних шкіра гола і багата на залози  (так);
  • Між пальцями передніх кінцівок у жаби є плавальні перетинки    (так) ;
  • Земноводні мають один шийний хребець     (ні) ;
  • Травна система закінчується клоакою      (так) ;
  • Органами дихання можуть бути зябра     (так) ;
  • Пуголовок дихає тільки зябрами       (так);
  • Земноводні мають одне коло кровообігу    (так);
  • У земноводних серце трикамерне       (так);
  • Розвиток жаби  відбувається з перетворенням    (так);
  • Які тварини називаються холоднокровними?
  • Які тварини є вторинноводними?

       Ми з вами вже знайомі  з класом Амфібії. Тому я прошу вас пригадати, чому земноводні не змогли до кінця розірвати зв’язки з водоймами? Що, на вашу думку,  могло призвести до того, що частина давніх тварин «вирішила» освоїти суходіл? («мозковий штурм»).

Розповідь вчителя

     Сьогодні ми вивчимо тварин, які в одних викликають страх, огиду,  а   в інших – захоплення. Одні вважають їх мудрими, могутніми, цілителями, поклоняються їм, будують їм храми, а інші – злими і підступними. Їх вважають найзагадковішими тваринами нашої фауни.  Хто вони?

 2.   Спробуємо з вами розгадати за допомогою  Гри «Ключ»

*    Тип розвитку, при якому молоді особини, які народжуються, схожі на дорослих, називається...  (1 літера відповіді).

*    Система органів, що здійснює газообмін між організмом і навколишнім

середовищем, тобто надходження кисню і виведення вуглекислого газу називається.....  (5 літера відповіді).

*    Система органів, що забезпечує організм поживними речовинами для життєдіяльності, росту, розвитку називається....  ( 3 літера відповіді).

*    Наука про тварин -  (1 літера відповіді).

*    Кровоносна система, по якій кров рухається лише по судинах називається...  ( 6 літера відповіді).

*    Частина організму тварин -  (5 літера відповіді).

*    Тварини за типом живлення  - (11 літера відповіді).

  • Про який клас тварин сьогодні йтиме мова?

А щоб ви краще зрозуміли про що ми сьогодні будемо говорити пропоную вам переглянути відео «Життя рептилій»

3.Перегляд відеоматеріалу «Життя рептилій»

     4.Повідомлення теми і завдань уроку

ІІІ. Вивчення нової теми

1.Місце плазунів у системі органічного світу

Учитель.Плазуни з’явилися на Землі близько 300 млн. років тому. Перші представники плазунів – котилозаври – відомі з середнього карбону.  Кого нагадують вам ці тварини?

    В юрський період мезозойської ери відбувається розквіт плазунів, серед представників яких спостерігається найбільша різноманітність . Чи відомі вам ці рептилії? Що ви про них знаєте?

    В кінці крейдяного періоду відбувається різке скорочення кількості видів плазунів. Однозначно вказати причини вимирання сучасна наука не може. Хто ж вони такі сучасні плазуни?

       Пропоную вам спочатку визначити систематичне положення даного класу тварин.

Завдання 1.  Визначте систематичне положення плазунів

    ІМПЕРІЯ

    КЛІТИННІ  ОРГАНІЗМИ

    НАДЦАРСТВО

    ЕУКАРІОТИ

    ЦАРСТВО

   ТВАРИН

    ПІДЦАРСТВО

   БАГАТОКЛІТИННІ

    ТИП

   ХОРДОВІ

    ПІДТИП

   ЧЕРЕПНІ  або  ХРЕБЕТНІ

    КЛАС

   ПЛАЗУНИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Класифікція  класу   Плазуни 
  • *    а які ряди поділяється клас плазуни?

Робота з підручникам ст  

Складання схеми

Розповідь учителя.

     Клас Плазуни, або Рептилії.  У наш час на земній кулі налічується близько 6000 видів рептилій  в  Україні -  20  видів.

    Величезні динозаври, які населяли нашу Землю мільйони років тому, також були плазунами. Динозаври (це слово означає “жахливі ящери”) жили на Землі понад 140 мільйонів років тому, але раптово вимерли дощенту, можливо, через похолодання на всій планеті. З сучасних тварин – птахи і крокодили – найближчі родичі динозаврів. Хоч би який катаклізм стався 65 мільйонів років тому, більшість рослин і тварин усе таки уціліло. З рептилій вижили крокодили, черепахи, ящірки та змії.

     Сучасні плазуни — тварини переважно невеликих розмірів. Проте деякі представники цього класу    досягають 6 м (нільський крокодил), 10 м (сітчастий пітон) і навіть 11 м (анаконда).

 

  1. Особливості зовнішньої будови Плазунів.

    Особливості зовнішньої та внутрішньої будови ми розглянемо на прикладі    прудкої ящірки — однієї з найзвичайніших   рептилій фауни України.

 

Пояснення учителя з використанням малюнків

   Тіло рептилій має двобічну симетрію. Є дві пари кінцівок, які можуть редукуватися.

  • Які відділи має тіло рептилій? (голова, тіло, кінцівки, хвіст)

  Чітко виражена шия. У черепах розвивається зовнішній скелет – панцир.

         Розповідь із заповненням таблиці

Паспорт Рептилій

План характеристики

Особливості

1 . середовище існування

2 . кількість видів

3 . відомо в Україні

4 . поширення

5 . розмноження

6. представники

Наземно-водне

8 тис

21 вид

На всіх континентах, окрім Антарктиди

Статеве, характерне живо народження

Крокодили, змії, черепахи

 

    Отже, плазуни – холоднокровні наземні хребетні тварини, розмноження і розвиток яких пов’язані із суходолом. Більшість із них веде наземний спосіб життя, але є види які зайняли прісні і солоні водойми.

  Слайд 1. «Зовнішня будова ящірки»

  1. Особливості внутрішньої будови рептилій»

     Слайд 2 «Будова ОРС»

    Скелет прудкої ящірки  відрізняється від скелета жаби. У черепі ящірки значно менше хрящо­вих структур. Череп рухомо-з'єднаний із хребтом. Шийний відділ хребта складається з кількох хребців, що забезпечує рухомість голови. Хребет поділяється на п'ять відділів: шийний, грудний, тулубово-поперековий,  крижовий та хвостовий — і має близько 100 хребців. До грудних хребців : прикріплюються справжні ребра. Передні ребра з'єднуються з грудниною, утворюючи грудну клітку. Передні й задні кінцівки та їхні пояси в ящірки мають таку саму будову, як і в жаби. Головна особливість мускулатури ящірки й усіх плазунів полягає в тому, що в них з'являються міжреберні м'язи, які беруть участь у процесі дихання.

 Завдання 2. Порівняйте особливості будови скелету Земноводних і Плазунів.

 

                Слайд 3. «Травна і видільна система»

    Має складнішу будову ніж у плазунів. Слина містить травні ферменти, зуби у більшості однакові без коренів.

  • Як ви гадаєте для чого слугують зуби?

  У плазунів з’являється невелика сліпа кишка – відділ кишечника, в якому їжа перетравлюється за допомогою симбіотичних організмів.

               Слайд 4. « Кровоносна система»

  • Скільки кіл кровообігу мали земноводні?

    У рептилій подібна до земноводних, але має певні відмінності. Серце трикамерне, але у шлуночку є неповна перегородка, що перешкоджає змішуванню артеріальної і венозної крові. А у крокодилів серце чотирикамерне.

                Слайд 5 «Дихальна система»

   Дихання відбувається тільки легенями, які мають  складнішу ніж у земноводних, вони оснащені системою перетинок, які збільшують поверхню газообміну. Дихальні шляхи складаються з гортані і трахеї. Трахея розгалужується на два бронхи, що заходять до легенів. Повітря надходить і виходить завдяки скороченню міжреберних м’язів.

 

             Слайд 6. «Нервова система»

    У плазунів краще ніж у земноводних  розвинені півкулі головного мозку, вкриті сірою речовиною або корою – сукупність мільйонів нервових клітин. Добре розвинений мозочок, що відповідає за узгодженість складних рухів.

 Завдання 3. Порівняйте будову головного мозку Земноводних і Плазунів.

        Обговорення завдання

 

        Робота з підручником ст.   «Органи чуттів»

   Цікавий орган чуття виявлено у гримучих змій. У них перед очима є заглиблення, здатне сприймати зміни температури на 0,02 0С на відстані до 15 см. Цей орган допомагає тварині знаходити теплокровну здобич.

  • Пригадайте що таке регенерація?
  • Як ви гадаєте чи властива вона плазунам?

   Перегляд відео «Самокаліцтво і регенерація у ящірки»

  • Як ви гадаєте плазуни роздільностатеві чи гермафродитні організми?

Робота з підручником  ст.    «Розмноження і розвиток рептилій»

  1. Випереджаюче  завдання.    «Легенда  про  змій».

     Не жартуйте зі зміями. Ця легенда стверджує, що змії можуть помститися за загиблих родичів. Ось яку історію розповів Дж. Фітцсимлюкс.

     Один фермер убив мамбу і вирішив пожартувати з дружиною: приніс мертву змію додому і поклав на ліжко. Фермер не знав, що змія, яку він тягнув по землі, була самкою і, до того ж, у неї настав період парування. Самці знаходять партнерку за запахом речовин, що виділяються анальними залозами. На запах самки приповз самець.

    Жартівник відправив дружину до кімнати і став чекати, коли вона закричить з переляку. Крику не було... Кричав уже він, коли знайшов у кімнаті 3-метрову змію, мертву дружину і ще одного учасника трагедії – самця .

 

IV. Закріплення

  1. Гра "Хто є хто?”

На партах є картки, розділені на дві колонки: земноводні і плазуни, перелік тверджень про будову земноводних і плазунів,  учні записують номери тверджень у ту чи іншу колонку.

  1. Шкіра суха, без залоз.
  2. Шкіра волога, є залози.
  3. Рогові луски на шкірі.
  4. Шкіра в багатьох видів виділяє отруту.
  5. Є грудна клітка.
  6. Грудна клітка відсутня.
  7. Є міжреберні м’язи.
  8. Слина має травні ферменти.
  9. Слина служить лише для змочування.

 

  1. Дихання –і шкірне і легеневе.
  2. Дихання - легеневе.
  3. Головний мозок більш розвинений.
  4. Очі мають три повіки.
  5. Розмноження переважно на суші.
  6. Розмноження переважно в воді.
  7. Серце трикамерне

                 ЗЕМНОВОДНІ

                      П Л А З У Н И

 

 

  1. Бесіда
  • Що дало змогу плазунам позбутися залежності від водного середовища?
  • Які ускладнення в будові спостерігаються порівняно із земноводними?
  • Чим зумовлена складна поведінка плазунів?
  • Які особливості розмноження і розвитку?

V. домашнє завдання.

1. §                       2. Підготувати повідомлення про різноманітність і поведінку плазунів. 

Категорія: Біологія 8 | Додав: yairiskaermolaeva
Переглядів: 331 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites